Van Ierse vissers en boeren tot de Tour de France via Amerikaanse soldaten, komen we terug op de oorsprong van het promotionele zonnehoedje die vaak door de caravan van de Ronde van Frankijk aangeboden wordt.
Waarom werdt het ronde hoedje “bob” genoemd?
Het hoedje die problemen opgelost
Er bestaat 2 versies van de oorsprong van het naam “bob” gegeven naar ronde hoedjes. Sommige beweren dat de bob is door een man genaamd “Robert” in juli 1924 opgericht. Dat nieuwe hoedje en zijn luchtweerstand biedt een alternatief aan tot het hoge hoed en de sombrero die vlogen bij elke windvlaag.
Volgens die versie zou het slappe hoedje van de bijnaam van zijn oprichter geërfd hebben: “bob”. Daarna zou hem door Ierse vissers en boeren gebruikt worden als de eerste zon-bescherming die het uitzicht niet belemmert.
De invloed van Amerikaanse soldaten
Volgens anderen komt de benaming “bob” gegeven naar hoedjes gemaakt met stof of doek uit de Tweede Wereldoorlog. Inderdaad waren de Amerikaanse soldaten de eerste die deze muts droegen. De bob was voor zijn souplesse heel gewaardeerd. Maar ook omdat het heel gemakkelijk is om het in een tas of een zak op te ruimen.
Maar dus… Waarom “bob”? Want werden Amerikaanse soldaten de “Roberts” door de Fransen genoemd en de afkorting van “Robert” is “bob”!
Het is moeilijk om de authenticiteit van beide verhalen na te kijken. Toch is het waarschijnlijk dat al deze evenementen echt zijn en dat ze tot de goedkeuring van de naam “bob” voor ronde en slappe hoedjes hebben bijgedragen.
De aankomst van de promotionele bob
Tijdens de Tour de France in 1951 maakt de merk Ricard deel uit van de caravan met de “Caravelle Ricard” en beslist om bedrukte bobs met zijn logo te gebruiken als promotiemateriaal.
Langs de hele weg zaait dus de caravan van de Tour promotionele bobs naar het beeld van het bekende merk van anijsdrank. Het publiek is blij om een bescherming tegen de zon te krijgen met de vorm van een muts die overal vervoerbaar is. De bob van Ricard krijgt dus een enorme succes!
Na Ricard, tijd voor de bobs van Cochonou
Het succes van Ricard met de verschillende versies van zijn bob geeft naar Cochonou het idee om zijn eigen bobs op te richten. In 2005 verschijnen dus langs de Tour de France rode en witte bobs naar het beeld van het Franse merk van worst.
Dankzij hun marketinginspanningen hebben Ricard en Cochonou een enorme zichtbaarheid op de weg van de Tour de France verworven. Beide Franse merken hebben deze promotietechniek tijdens een groot aantal edities van de Ronde van Frankrijk gebruikt.
Wenst u ook bedrukte of geborduurde bobs oprichten om uw activiteit te bevorderen?