Het succes van een bedrijf komt uit zijn singulariteit voor de klanten. Zichzelf te onderscheiden van de concurrentie is dus essentieel om succesvol op de markt te zijn. Maar het is niet altijd gemakkelijk om de goede hendels te trekken om dit te bereiken. Ontdek dus onze 7 tips om uzelf beter te onderscheiden van uw concurrenten!
Voer een marktonderzoek uit!
Om zich te onderscheiden is het nodig om naar 2 belangrijke vragen te antwoorden: van wie en van wat willen we verschillend worden? Als bedrijf is de bedoeling om zich te onderscheiden van de concurrentie. En u moet eerst uiteraard uw concurrenten één voor één doornemen om hen af te troeven.
De concurrentieanalyse is heel belangrijk voor een onderneming die eruitspringen wilt. Daarmee stelt u vast de sterke en zwakke punten van uw concurrenten door decodering van hun marketing en commerciële aanpak en van hun werking in het algemeen.
De vergissing van veel bedrijven is om op concurrenten te focussen en geen rekening houden van de consumenten. Toch is de bedoeling om hen uiteindelijk te overtuigen!
Zich te onderscheiden komt dus ook door een nauwkeurige onderzoek van uw (potentiële) klanten. Met dit “customer-driven” aanpak kunt u hun noden beter begrijpen en dus een 100% geschikte aanbod voor hen optsellen. Want, ja, is een product of dienst die beter antwoord naar de behoeften van de klant een middel om zich te onderscheiden van de concurrenten!
Vindt uw concurrentievoordeel
Na een vervelend, maar nodige, marktonderzoek is het nu tijd om de voornaamste lering te uittrekken en om een onderscheidende factor te vinden.
Doe een stap terug en denk aan de voordelen voor klanten om bij u te kopen eerder dan bij uw concurrenten. Het verschil kan een belangrijke kenmerk (innovatief product, prijs, functies, smaak, enz.) van uw aanbod of een nevenkenmerk (leveringstermijnen, klantenloyaliteit programma, enz.) zijn.
Aan u om te vinden de toegevoegde waarde van uw product of dienst voor de consumenten. Daarvoor is een voorafgaande en grondige analyse van de noden van uw doelgroep van cruciaal belang!
De concurrentievoordeel van sommige bedrijven is vanzelfsprekend. Maar soms is het nodig om uw marketingstrategie te herzien. Doe dus enkele aanpassingen om een uniek concurrentievoordeel te oprichten op de basis van uw sterke punten en van de zwakke punten van uw concurrenten.
Richt een sterke merkidentiteit op
Eens uw concurrentievoordeel goed bepaald moet u het delen met uw doelgroep. Dit komt ongetwijfeld langs een consistente merkidentiteit.
Als uw merkidentiteit is het beeld dat de consumenten hebben van uw bedrijf is het normaal dat het uw concurrentie voordeel benadrukt. Omdat het uiteindelijk over uw enigheid op de markt en over het bestaansreden van uw onderneming gaat.
Boven uw concurrentievoordeel laat een sterke en consistente merkidentiteit uw bedrijf zich onderscheiden van de concurrentie en onmiddellijk erkenbaar zijn. Daarvoor kies voor de kleuren en lettertypes te gebruiken, maar ook voor een redactionele beleid voor uw berichten en creëer een enige identiteit!
De bedoeling is dat uw merk in iedere deel van uw communicatie erkenbaar wordt zonder zijn benaming moeten noemen!
Creëer emotionele banden
Om een sterke identiteit naar uw merk te geven aarzel niet om uw waarden en geschiedenis naar uw klanten te vertellen. Het belangrijkste is dat ze zich met uw merk kunnen identificeren door middel van gezamenlijke eigenschappen. Op dit manier kunt u echte emotionele banden tussen uw merk en uw klanten creëren.
Om de gevoelens die met uw geschiedenis meegaan te versterken gebruik de techniek van het storytelling en vertel een fascinerende verhaal naar uw klanten. Met een goede storytelling zullen ze u nooit vergeten!
Zet op de klantervaring in
Snelle en efficiënte oplossingen voor problemen, raden van echte experts, producten eenvoudig kunnen retourneren, enz.: uw klantervaring moet positief worden! Een rustige ervaring voor uw klanten is een goed punt. Maar uw bedrijf moet deze ervaring absoluut personaliseren om zich te onderscheiden van de concurrentie.
Gebruik zo vaak als mogelijk de tools en technieken ter beschikking om uw customer relationship te personaliseren: klantrekeningen, gepersonaliseerde emailings en marketing aanbiedingen, enz. Door de individualisering van uw bericht creëert u nabijheid met de klant en antwoordt u precies naar zijn behoeften. Met andere woorden, nog een goede punt om uzelf te onderscheiden van de concurrentie!
Spel uw sterke punten uit
Dit advies klinkt misschien banaal. Maar weinigen kunnen het toepassen! Het gaat hier niet over uw concurrentievoordeel maar wel over uw sterke punten. Het feit dat uw concurrenten beschikken of niet van dezelfde sterke punten is niet belangrijk. Het verschil staat in uw vermogen om het goed te communiceren.
Veel bedrijven denken niet om hun meest elementaire sterke punten naar voren te brengen. Ze denken dat deze dingen vanzelfsprekend zijn. Toch kan de som van al deze voordelen echt tot de aankoop aanzetten. Grijp dus dit kans om u te onderscheiden van de concurrentie: herinner aan uw doelgroep al wat hij krijgt met een aankoop bij u.
Denk anders
Zorg dat u gezien wordt met een verschillende ideeën van uw concurrentie. Op het gebied van reclame bij voorbeeld kies voor een “out-of-the-box” communicatie. Op het internet zijn er veel voorbeelden van bekende merken die deze richting hebben genomen voor één van hun marketingcampagnes. Maar u hoeft geen zo groot budget uit te geven voor een opvallende communicatie.
Op het niveau van het bericht of van de gebruikte drager neem tijd om een ongewone communicatie op te stellen. Eerder dan traditionele media te gebruiken en bijna niet op te vallen, maak uw communicatiebudget rendabel en onderscheid uzelf met een origineel drager zoals textiel!
Zin om meer te weten over bedrukte en geborduurde kledij?